Kateřina Podhorská

česká operní pěvkyně Stavovského divadla v Praze, *8.11.1807 Praha, +28.11.1889 Praha.

Rodným jménem Kometová. Osiřela v dětství, vyrůstala u chudých příbuzných. Ujala se ji její teta, pěvkyně Tekla Batková-Podleská, která usměrnila její zázračné nadáni. Zpívala na pražských kůrech, ve 12 letech pokusila se poprvé na divadle jako Annette v Boieldieuově Červené karkulce (1819), ve 13 letech dosáhla velikého úspěchu koncert v lipském Gewandhausu [1820), kde zpívala i v opeře. V 15 letech byla angažována do sboru a pro menší úlohy ve Stavovském divadle (1822). S podporou kaplana Josefa Triebenseea pronikla rychle k velkým úlohám a zůstala jeho ozdobou 27 let, odmítnuvši skvělé angažmá, jež se ji nabízelo ve Vídni po sensačním koncertním úspěchu (1832).

Její nádherný hlas, zcela výjimečného rozsahu (f až f3), skvělé pěvecké uměni, schopnost výstižné dramatické charakteristiky i jevištní zjev umožnily ji zvládnout obrovský repertoár sopránový všech oborů a dokonale vyhovět také altovým úlohám. Vynikajícím způsobem se zasloužila o českou operu obrozenskou, počínajíc Emelínou ve Weiglově Švýcarské rodině (28.12.1823). Interpretka hlavních ženských úloh ve všech českých operních představeních nejbližších let: Agata (Lidunka) v Čarostřelci, Rozina v Lazebníku sevillském, znamenitá Donna Anna v Donu Juanovi, Konstance v Cherubiniho Vodaři aj. Prvni Růžena v Dráteníku (2.2.1828). Básnicky ji oslavili Fr. L. Čelakovský, F. B. Tomsa, Josef Kr. Chmelenský a K. S. Macháček.

Jejím uměleckým i životním druhem stal se barytonista Matyáš Podhorský, český operní barytonista (*15.2.1800, +5.5.1849 Praha, sňatek 1827). Podhorský byl první český Don Juan, v Dráteníku hrál tenorovou úlohu Vojtěcha (2.2.1828).

Vedle divadla se Podhorská uplatňovala se též znamenitě na koncertním pódiu, v oratorních podnicích Jednoty umělců hudebních k podpoře vdova sirotků, i jako pěvkyně písní. Byla jí svěřena sólová čísla v památných koncertech Berliozových (1846). Tehdy ztrácela již v divadle své kdysi jedinečné místo, při pensionování [1.2.1849) nebyla jí dána ani možnost představení na rozloučenou. V české úloze vystoupila naposled v opeře Josefa M. Wolframa Krakonoš [9.4.1849). Věnovala se pak v Praze soukromé pedagogické činnosti.

Mariánské Lázně navštívila Kateřina Podhorská vícekrát. Zde bydlívala v domě DRESDEN podobně jako jiní čeští hosté. Není přesně známo, v kterých letech, snad již po pensionování ve Stavovském divadle (1849).